Tak for de gode inputs!
Jeg har i mellemtiden haft tid til at undersøge navet der i anden omgang havde sat sig fast og har fundet ud af at navet på ingen måde var rustent inden i, men at det derimod er mig der ikke havde fået spændt den rør-bolt, der holder friløbs kransholderen, ordentligt fast
det havde resulteret i at den havde skruet sig løs og når den gør det tilstrækkeligt, går den på kuglerne i lejeskålen, som så yderligere tager fat i bolten... og derved blokerer lejet.
Det har jeg kørt rundt på i en time
Kuglerne var helt blå og der var blevet en mindre lejeskål ud af rørbolten.
Denne bolt skal åbenbart voldspændes! -45Nm har jeg fundet ud af, det virker som virkeligt meget
Yderligere har jeg nøje undersøgt det gamle nav, som var rustet sammen, igen; og det viste sig at det manglede en af to aksel tætninger... så det har altså manglet siden et baghjulsservice hos cykelhandleren, eller originalt fra shimano..?
Men det jeg vil sige er; at man kan ikke klandre Shimano for kvaliteten, ud fra mine uheldige erfaringer/manglende ekspertise...
Jeg har nu samlet et nav med dele fra det to nav til et og bygget et fint hjul med det.
Mht. formula bremserne, så koroderer de bag stempeltætningerne selvom de det kun er et halv år siden de fik ny bremsevæske. Jeg har nu igen givet dem ny bremsevæske og nye stempel pakninger, men de slipper altså ikke skiverne helt, uanset hvordan jeg prøver at justere dem, så slæber de altid en anelse på og støjer en smule, med en skurredede lyd... det gider jeg altså ikke i længden, jeg tror jeg vil prøve et sæt Shimano XT bremser.
Men bortset fra det, så har Formula en super service på deres hjemmeside, hvor man nemt kan bestille reservede til rimelige penge, og så kommer de bekvemt med posten et par dage efter.
Mine næste bremser skal også bruge mineralsk olie, DOT bremsevæske er ihvert fald besværligt, med handsker og man skal passe på dit og dat..