• Facebook Page: 217644278089
  • Twitter: singletrack_dk
  • Vimeo: singletrackdk
Banner
Banner
Banner
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!?
(1 viser) (1) Gæst
Forum for spørgsmål ang. udstyr samt værksteds relaterede spørgsmål.
  • Side:
  • 1

EMNE: Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!?

Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!? 3 måneder siden #7399

• Miguel
  • IKKE ONLINE
  • MTB Rookie
Hej

Er der nogen der kan anbefale et godt MTB baghjul der ikke ruster sammen i lejerne hvis man bruger det i dansk vintervejr, samt nogle skive bremser der ikke hænger/slæber på og som også tåler det danske vintervejr?

Jeg har sidste forår renoveret min MTB, bl.a. udskiftede jeg mit bagnav; et Shimano XT FH-M765L.. det var rustet sammen i højre leje.
Det havde kørt to sæsoner, dvs. jeg kører mest MTB om vinteren ca. en gang om ugen.
Men nu er det nye sku også rustet sammen, efter kun en halv sæson!?
Jeg kører til og fra skoven et par kilometer hvor der kan være salt på vejen. men jeg er nu alligevel skuffet over at grejet ikke tåler det.
Jeg skyller cyklen skånsomt hvis den er beskidt og den står lunt og tørt i min kælder når jeg ikke bruger den.

XT er shimanos anden bedste gruppe, man skulle da forvente at det holder bedre... eller hvad?

Samme problem har mine bremser, Formula oro18. Saltet får kaliberen til at korodere/vokse bag ved stempel pakningen, og så kører stemplerne ikke ordentligt tilbage, når man slipper bremsen. Og så hænger de. Dvs. cyklen triller dårligt og jeg bruger et sæt klodser på kun en måned.
Dem har jeg også renoveret, men de hænger igen efter en ½ sæson...

Nu vil jeg gerne have noget grej der bare holder, så jeg hører gerne fra nogen der har grej der er brugt flittigt, og alligevel holder... gerne mere end tre sæsoner
Sidste redigering: 3 måneder siden af Miguel.

Sv: Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!? 3 måneder siden #7403

Med hensyn til bremserne bliver det svært at komme udenom Shimanos nye SLX (2012). De er ligeså gode som XTR, men vejer en smule mere (og er noget billigere). www.pinkbike.com/news/Long-term-test-Shi...ail-brakes-2011.html
Hvis alt synes under kontrol, kører du simpelthen ikke hurtigt nok.

Sv: Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!? 2 måneder, 3 uger siden #7449

Jeg ville lige smutte forbi den cykelhandler du har købt xtnavet ved og snakke med ham om mulig reklamtion, for som det lyder har du ikke spulet med højtryk og brugt agressive rengøringsmidler på nav/kæde. Vinteren er hård ved delene og en god ide, er at smøre nav og og lejer ekstra i løbet af vinteren med godt fedt.

Med hensyn til bremser så vælg de nye bremser med mineralsk olie eks. shimano og ikke bremser med dot-væske (kun hvis du ikke er til gør det selv vedligehold) .
Dot-væske skal skiftes flere gange årligt og suger/optager vand og der er ikke samme smørende effekt som ved mineralsk olie. Dot-væske er ok men er mere service-krævende. Mineralsk olie er smørende omkring stempler (giver ikke fastsidende stempler)optager ikke vand og er ikke så krævende med hensyn til skift af væske (en gang om året er fint alt efter hvor hårdt du kører). Er desuden rigtig nemt at service Bla udluftning er som en leg. Slx-bremser er fine men mindre kan også gøre det, alt efter hvad kvalitet cyklen er (udsalgspris).

Mvh Mastho

Ps! Det er ikke saltet der ødelægger kaliberen men fugt i bremsevæsken som ikke er blevet skiftet i tide.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Miguel

Sv: Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!? 2 måneder, 3 uger siden #7451

Thomas Juhl skrev:
Med hensyn til bremser så vælg de nye bremser med mineralsk olie eks. shimano og ikke bremser med dot-væske (kun hvis du ikke er til gør det selv vedligehold) .
Dot-væske skal skiftes flere gange årligt og suger/optager vand og der er ikke samme smørende effekt som ved mineralsk olie. Dot-væske er ok men er mere service-krævende. Mineralsk olie er smørende omkring stempler (giver ikke fastsidende stempler)optager ikke vand og er ikke så krævende med hensyn til skift af væske (en gang om året er fint alt efter hvor hårdt du kører). Er desuden rigtig nemt at service Bla udluftning er som en leg. Slx-bremser er fine men mindre kan også gøre det, alt efter hvad kvalitet cyklen er (udsalgspris).

Mvh Mastho

Ps! Det er ikke saltet der ødelægger kaliberen men fugt i bremsevæsken som ikke er blevet skiftet i tide.

Det var ny og interessant viden for mig.

Jeg har henholdsvis avid X0 og avid elixir 5. Ved du om de begge kører med dot væske?
Den skade du skriver, at caliberen tager pga. vand, er kun i frostvejr tænker jeg. Eller hvad?

Sv: Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!? 2 måneder, 3 uger siden #7471

Alle Avid bremser er med dot væske. Thomas

Sv: Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!? 2 måneder, 3 uger siden #7475

• Miguel
  • IKKE ONLINE
  • MTB Rookie
Tak for de gode inputs!

Jeg har i mellemtiden haft tid til at undersøge navet der i anden omgang havde sat sig fast og har fundet ud af at navet på ingen måde var rustent inden i, men at det derimod er mig der ikke havde fået spændt den rør-bolt, der holder friløbs kransholderen, ordentligt fast
det havde resulteret i at den havde skruet sig løs og når den gør det tilstrækkeligt, går den på kuglerne i lejeskålen, som så yderligere tager fat i bolten... og derved blokerer lejet.
Det har jeg kørt rundt på i en time
Kuglerne var helt blå og der var blevet en mindre lejeskål ud af rørbolten.
Denne bolt skal åbenbart voldspændes! -45Nm har jeg fundet ud af, det virker som virkeligt meget

Yderligere har jeg nøje undersøgt det gamle nav, som var rustet sammen, igen; og det viste sig at det manglede en af to aksel tætninger... så det har altså manglet siden et baghjulsservice hos cykelhandleren, eller originalt fra shimano..?
Men det jeg vil sige er; at man kan ikke klandre Shimano for kvaliteten, ud fra mine uheldige erfaringer/manglende ekspertise...
Jeg har nu samlet et nav med dele fra det to nav til et og bygget et fint hjul med det.

Mht. formula bremserne, så koroderer de bag stempeltætningerne selvom de det kun er et halv år siden de fik ny bremsevæske. Jeg har nu igen givet dem ny bremsevæske og nye stempel pakninger, men de slipper altså ikke skiverne helt, uanset hvordan jeg prøver at justere dem, så slæber de altid en anelse på og støjer en smule, med en skurredede lyd... det gider jeg altså ikke i længden, jeg tror jeg vil prøve et sæt Shimano XT bremser.
Men bortset fra det, så har Formula en super service på deres hjemmeside, hvor man nemt kan bestille reservede til rimelige penge, og så kommer de bekvemt med posten et par dage efter.

Mine næste bremser skal også bruge mineralsk olie, DOT bremsevæske er ihvert fald besværligt, med handsker og man skal passe på dit og dat..
Sidste redigering: 2 måneder, 3 uger siden af Miguel.

Sv: Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!? 2 måneder, 2 uger siden #7518

Thomas Juhl skrev:

Mvh Mastho

Nu kan jeg ikke umiddelbart se, hvilken baggrund du har for at skrive ovenstående, men jeg vil meget gerne have det uddybet.
For det første bruges dot-væske jo i bremsesystemet på stort set alle motordrevne køretøjer, men jeg har da aldrig hørt, at væsken skal skiftes flere gange årligt. Til personbil og MC skal vandindholdet måles ifm. service og væsken skiftes, hvis den indeholder vand. Derudover anbefales det typisk at skifte hvert andet år. Jeg har heller ikke set flere skift årligt anbefalet på de MTB-bremser jeg har med dot-væske. Hvor har du den viden fra?
For det andet virker det lidt som en kortslutning af skrive, at korrosion ved stemplerne på en cykel, der har kørt på en saltet vej kommer fra dot-væsken. Det kræver som minimum en undersøgelse og hvis tæringen er mellem bremseklods og stempel, bør det jo slet ikke være dot-væske der, så mon saltet bare kan afskrives som årsag?
For det tredie så behøver service på dot-bremser ikke at være sværere end på bremser med mineralsk olie. Avid er lidt bøvlet at udlufte, ja, men Hope er stort set som på mineralbremser.

Sv: Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!? 2 måneder siden #7675

X0 bruger Dot5 only. Ved ikke om jeg har været heldig, men det har ikke været nødvendigt at skifte væsken på mine i over et år. Det gør man jo heller ikke på biler og mc, man burde måske men hvad ved jeg.

Sv: Hjælp! Bremser og hjul der holder til dansk vinter!? 2 måneder siden #7682

Mine Juicy Carbon'er har kørt i seks år med det samme vædske. No worries.
Hvis alt synes under kontrol, kører du simpelthen ikke hurtigt nok.
  • Side:
  • 1

Tid til at oprette siden: 0.32 sekunder