• Facebook Page: 217644278089
  • Twitter: singletrack_dk
  • Vimeo: singletrackdk
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig
Forum for spørgsmål ang. udstyr samt værksteds relaterede spørgsmål.
  • Side:
  • 1

EMNE: Indstilling af cykel

Indstilling af cykel 3 år, 6 måneder siden #4240

Der findes meget god information om størrelse på cyklen men jeg synes jeg savner information om indstilling/størrelse af frempind og justering af saddel.

Med hensyn til frempind lyder det jo at man skal være varsom med at ændre da det ændrer på cyklens egenskaber. Hvor stor betydning har det og hvilken indflydelse har det på kørerstillingen.

Sadlen kan jeg se kan justeres frem og tilbage og nu pludselig i en anden tråd dukker udtrykket en laydback saddelpind op. Hvilken betydning har det for kørerstillingen at justere frem og tilbage på sadlen og evt. hvornår skal man gøre det.

Ved ikke rigtig om det er forståeligt men kom gerne med jeres kvalificerede bud da jeg er ganske grøn og uprøvet på området.

hygge
Lennart

Sv:Indstilling af cykel 3 år, 6 måneder siden #4242

Sv:Indstilling af cykel 3 år, 6 måneder siden #4247

takker. Den må jeg lige have nærstuderet

Kan dog se at den tilsyneladende beskriver racercykler men er det de samme principper der gælder for MTB?
Sidste redigering: 3 år, 6 måneder siden af Lennart Sørensen.

Sv:Indstilling af cykel 3 år, 6 måneder siden #4249

Indstilling af racercykel og mtb er ikke helt det samme. På en racer er vindmodstand en meget større faktor end på mtb, hvor ballance er vigtigere.

Som udgangspunkt må du ikke vrikke på sadlen når pedalen er i bund, og knæet skal være let bøjet. Når du sidder med pedalerne vandret og dropper et lod fra knæskallen af forreste ben, skal det falde ned gennem pedalakslen. Det er her en layback saddelpind kan komme på tale, hvis du er nød til at justere din saddel ud i yderpositioner. En 'layback' er en saddelpind, der 'knækker' lidt bagud. Selve saddelklampen (der, hvor sadlen spændes fast på saddelpinden) kan også være mere eller mindre offset i forhold til midten af saddelpinden.

Et andet godt udgangspunkt er at have styret i samme højde som sadlen. Mange 'ræsere' eller landevejs-converts ynder at have styret lavere end sadlen (det med vindmodstanden). Begyndere er bedre stillet med at have styret højere end sadlen. Det giver en mere afslappet kørestilling og gør at stejle nedkørsler ikke virker så voldsomme.

Jeg har selv eksperimenteret en del med længde på frempind og bredde på styret. Det kan ændre karakter på cyklen fuldstændigt. Den frempind der kommer med cyklen er valgt ud fra at flest mulige skal kunne køre med den. Så prøv dig frem. Du kan måske låne nogle i forskellige længder. Jeg kan kun anbefale at prøve en kortere frempind og et bredere styr. Der er en grund til, at standardstyr på de fleste 2011 modeller er oppe på 68cm. Jeg kører selv med 73cm men vil ikke anbefale det til alle.
Hvis alt synes under kontrol, kører du simpelthen ikke hurtigt nok.

Sv: Indstilling af cykel 1 år, 9 måneder siden #10590

indstilling af en cykel kan være noget drilsk,prøv om du ikke kan finde et tilbud på at få dig fittet.
Du kan evt. prøve her www.konzeptbikefit.dk

hilsen
jan
  • Side:
  • 1

Tid til at oprette siden: 0.17 sekunder