• Facebook Page: 217644278089
  • Twitter: singletrack_dk
  • Vimeo: singletrackdk
Banner
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig
Forum for spørgsmål ang. udstyr samt værksteds relaterede spørgsmål.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: 2x9 setup

2x9 setup 2 år siden #297

Jeg ved godt det her er en af de ting der bliver skrevet utroligt meget om rundt om på udenlandske forums, men jeg syntes sku det er ret svært at læse engelske forkortelser blandet med en masse fagudtryk.

Derfor så prøver jeg lige at få en tråd op her så vi kan få en dansk version af hvordan man gør.

Jeg har et standard XT kranskæt med tre klinger. Jeg sætter en 11-34 kassette på, og vil gerne have kun to klinger foran.

Jeg har set at man på chainreacvtion kan få TA klinger - og har ladet mig fortælle at en opsætning med 27-40 vil være god.

Hvor kan man indenfor EU købe en 27T og en 40T klinge, og hvilke spacers skal jeg bruge. Hvor skal jeg sætte klingerne?

Jeg håber der er nogen her på sitet der kan hjælpe.

Sv:2x9 setup 2 år siden #298

Hej Max,

jeg har lige checket hos kædereaktionscykler.com og kunne ikke finde nogle TA klinger, men til gengæld har de i overflod hos starbike.com

Dit XT kranksæt bruger ret sikkert klingebolt diameterne 64mm og 104mm, altså diameteren mellem hullerne i dit kranksæt, læs mere her: www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bcd

Tricket er at monterer 27t klingen der hvor den helt lille klinge normalt sidder og den store 40t klinge skal side på indersiden af 4 armen.

Dvs. at din 27t klinge skal have en boltdiameter på 64mm og din store klinge på 40t skal have en boltdiameter på 104mm, se billedet her forneden for en bedre forståelse, et billede siger 1000 ord

xtr_2_klinge_setup.jpg

Klik på billedet for et større billede.

Måske det er en god ide at bestille klingerne igennem din lokale cykelbutik, så er du sikker på at få det rigtigt bestilt hjem første gang.

God fornøjelse med projektet.

Mvh Mikkel.
Der må skrives...
Sidste redigering: 2 år siden af singletrack.dk.

Sv:2x9 setup 2 år siden #305

Du skal for øvrigt huske at din 40T klinge skal være til "middle" og ikke outer! Så skifter den lidt skønnere

Sv:2x9 setup 2 år siden #320

• Mads Kock
  • IKKE ONLINE
  • MTB Rookie
Endvidere skal det bemærkes, at xtr kranksættet kræver at man bruger nogle 2mm spacere på den mindste klinge for at få den korrekte afstand mellem klingerne. Tror dog ikke at det er nødvendigt hvis du har et xt kranksæt. Årsagen til spacerne er at de er integreret på den originale xtr klinge.

Sv:2x9 setup 2 år siden #326

Fedt, Så er det vist bare igang. Jeg har 11-34 kassetten hjemme, så nu mangler bare de to forreste klinger.

På de udenlandske sider taler de om at man også kan udskifte sin bagskifter så den har en kortere arm, og dermed også mindre risiko for at samle grene og lignende op. Dermed skulle man kunne spare vægt på følgende:

- Minus mormor klingen
- Mindre kæde
- Færre klingebolte

Hvad med en race forskifter - det er også noget jeg har læst om i udlandet. Er der nogen der har erfaringer med det?

Når det lykkedes mig at skrue det sammen giver jeg lige en tilbagemelding og nogle billeder.

Sv:2x9 setup 2 år siden #357

Jeg kunne godt tænke mig at få konverteret min cykel til 2-klinge setup. Men det bliver nok ikke før til sommer.

Men når det nu er oppe at vende: Er almindelige 3-klinge kranksæt egentlig specielt godt egnede til 2-klinge setup? Jeg tænker mht. kædelinie. Ville det optimale ikke være hvis: den mindste klinge sad mellem den lille og mellem-klingen, og hvis den største klinge sad mellem mellem- og den store klinge?

Sv:2x9 setup 2 år siden #362

• KristianA
  • IKKE ONLINE
  • MTB Rookie
hey

jeg har rigtig god erfaringer med 2 klinge
jeg her kørt med race forskifter hele denne her sæson, og det virker super, det er med sram xo twister for af det virker helt perfekt:D
jeg har kørt med TA klinger 42 og 28, 42 er perfekt til DK, 28 er dog lidt for lille, en 30 ville være mere passene, så køre man også hurtigere

/Kristian
ps det med kædelinjen så køre det bedst med klinger rykket ind,da det giver en beder linje for den stor klinge, det er også den man køre mest på, den mindst er kun til de meget stejle bakker hvor man også ville være oppe i 34 eller 32 bagi, så det er den store klinge man skal fokusere på, og den kan køre på alle tandhjul bagi hvis den sider på mellen pladsen
Sidste redigering: 2 år siden af KristianA.

Sv:2x9 setup 2 år siden #365

Angående det med specifikt 2-kling kranksæt... Der er jo også det med Q-faktoren. Den kan ikke mindskes hvis man bruger et 3-klinge kranksæt og nøjes med to klinger så vidt jeg kan forstå?

Hvilket kranksæt har du brugt KristianA?

Sv:2x9 setup 2 år siden #374

• KristianA
  • IKKE ONLINE
  • MTB Rookie
hej igen

nej det er rigtig, man få ikke en lave Q-faktor fordi man sætter 2 i stedfor 3 , men hvis det man skal laver Q-faktor, så skal man næsten have bb30 krank for det virkelig spiller, ellers så er det med indvendig leger,det syns jeg ikke ville være optimalt

jeg har en Truvativ Noir krank, men det med lave lige som vist på XTR kranken

det skal så lig siges til dem, der ikke har prøvet at lave et normalt om til et 2 klinger sæt, så kan den stor klinge ikke kommer på plads, før man har arbejdet lidt med en fil,for den er lavet til at side på ydersiden og ikke inder siden, så der skal lige files lidt af, før den passer, så ved i det,

/Kristian

Sv:2x9 setup 2 år siden #466

Hmm, må indrømme at det med Q-faktoren har jeg ikke helt fanget hvad er endnu. Jeg er med på alt det her med kædelinjen. Har også læst at Shimano kranksættet ikke er optimalt på 44T foran og 34T bagved. Der er kædelinjen skæv og genererer friktion.

Aaboe har lavet en blogsamling om hans konvertering her:
team.biketalk.dk/?tag=specialties-ta

Sv:2x9 setup 1 år, 11 måneder siden #863

Se i øvrigt lige Anders Juuls hjemmeside. Han har TA klinger hjemme i 2x9...fedest.

www.andersjuul.dk/lir-shoppen/specialites-ta

Sv:2x9 setup 1 år, 10 måneder siden #1034

Hey ;D

Er der nogle, der kan hjælpe mig med, hvordan det er, man omsætter sin X.0 Trigger til et klik i stedet for 2? Altså til 2x9 setup i stedet for 3x9......

Mvh
Mads
  • Side:
  • 1
  • 2

Tid til at oprette siden: 0.31 sekunder