• Facebook Page: 217644278089
  • Twitter: singletrack_dk
  • Vimeo: singletrackdk
Banner
Banner
Banner
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig
Køb og salg af dine cykel relaterede stumper og reservedele. Der må bydes... ;o)
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: klik pedaler :D

klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3368

hej jeg er ny i sporten og cykler rigtig meget lige nu. så jeg overvejer klikpadaler.
så jeg ville lige hører om der var nogen der kunne forslå nogle gode sko og pedaler der ikke er alt for dyre

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3370

Hej Thor, kører selv med Shimano SPD pedaler i XT udgaven og er meget tilfreds, den er nem at indstille, og nem i brug.Den der hedder m540 skulle være ok og rimelig billig. hertil fås også en løs pedal som du kan klikke i pedalen, hvis du engang imellem vil kører udem clamps.

Specialized har nogle meget rimelige mtb sko som virker.

Hvis du har mulighed for det skulle du næsten kigge forbi Cykel messen i Roskilde i næste weekend, der plejer at være mange sindsyge tilbud.

Roll on

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3371

På den her årstid duer Shimano simpelthen ikke. De bliver lynhurtigt fyldt med mudder, og du kan ikke klikke dig i. Time Attack er fikse om sommeren, når det er tørt- og de er ret holdbare, men de bliver også hurtigt fyldt med mudder.
Skal du investere i pedaler i øjeblikket vil jeg sige Crankbrothers Eggbeater eller Candy (der har en større trædeflade, men også er en smule mere sårbare overfor mudder). De kan fås i Tyskland ned til 300 kr. inkl. klamper.
Eggbeaterne er IKKE særligt holdbare- det sidste sæt Eggbeaters jeg havde holdt én sæson, så var de slidt op, men det er jo en sliddel, så det skulle ikke være så kritisk at skifte dem en gang om året..

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3372

okay hvor mange penge skal man smide i et par pedaler og et par sko hvis det skal være noget der holder okay?

tak for hjælpen

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3378

Halløj derude.
Ikke for at hijacke tråden men snarere supplere for jeg er i stort samme situation som Thor. Newbee der kører for motionens skyld og derfor ikke på nuværende tidspunkt kan udnytte de muligheder der ligger i det rigtig dyre isenkram. Jeg kigger derfor også efter noget i den billige ende.
Men pedalmarkedet er jo ved første øjekast et mareridt for en der ikke kender noget til det. Men 2 pedaler bliver nævnt hele tiden. Shimano SPD og Crankbrother egg beater. Men kigger man godt efter ser jeg at selve kliksystemet i SPD er nøjagtig det samme uanset hvilken Shimano pedal man vælger og tilsvarende på Crank Brother.

Er det korrekt opfattet?

Så hvis kliksystemet er det samme på alle Crank Brother pedaler er det jo kun et spørgsmål om pedalens udformning og tilsvarende på Shimanos pedaler? Udløsningsvinklen er jo eksempelvis den samme på alle Crank Brother pedaler.

Så kogt ned:

Uden tanke på mudder. Hvilket click system er så bedst. Shimano eller Crank Brother. Shimano kan justere udløsningen.

Med tanke på mudder hvilket er så bedst?

Jeg har kig på CrankBrother smarty der ved Chainreaction fås til 18 GBP og Shimano M520 der fås til 20 GBP
Hælder lidt til Crank Brother for det åbne design (mudder) men Shimano kan justeres hviklet måske er en fordel for en newbee. Hvad vil være noget skidt?

Nå det var en omgang. På forhånd tak
Lennart

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3379

Har selv kørt lidt over et år nu, havde ingen erfaring med cykling inden, og jeg startede med Eggbeater og har dem stadigvæk. Personligt har det dog taget mig 8-10 måneder at blive rigtig fortrolig med dem, men det har mest været i forhold til at klikke i pedalen. At klikke ud tager 2-3 uger at vænne sig til.

Næste gang jeg skal have pedaler skal jeg prøve Look, har hørt meget godt om dem fra folk som har prøvet dem.
Look Quartz
Haibike Sleek SL - SRAM XX - Roval SL - SID XX

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3380

Vil du købe i Danmark, kan du få Candy og C til lidt under 600 kr. for et sæt:
webike.dk/products-pedaler+-+klik+mtb-%28b060%29.aspx
I England kan fx Candy C (som jeg selv har købt, men ikke fået prøvet endnu, idet jeg er skadet i øjeblikket) fås til 30£:
www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=46396

Med hensyn til sko, er det en rigtig god ide at købe i Danmark, da du jo her kan prøve sagerne. Sommersko kan fås til ca. 700 kr. Jeg kører med disse, og er meget tilfreds:
webike.dk/products-sko-%28f90%29/sport+m...k-%286111-40%29.aspx
et alternativ kunne være Shimanos billigmodel, der sikkert også er udmærket:
webike.dk/products-sko-%28f90%29/m076+mt...%2808shm076c%29.aspx

Afhængigt af hvor kuldskær du er på fødderne, kan du bruge sommerskoene og hælde nogle skoovertræk udenpå, og/eller nogle varme strømper i. Personligt er det ikke nok for mig. Jeg har købt Shimanos vintersko med Goretex, og så er det ca. dobbel pris af hvad sommerskoene koster. De kan også købes i England/Tyskland væsentlig billigere, men igen skal man jo tænke på, at man ikke rigtig kan finde ud af hvilken størrelse man skal bruge ved nethandel...

God fornøjelse med investeringen..

[EDIT]
Look pedalerne ser også interessante ud, umiddelbart ser de ud til at være mindre tilbøjelige til blive fyldt med mudder end Shimanos pedaler. Hvis de er holdbare kunne det sikkert være et fornuftigt kompromis.
Sidste redigering: 2 år, 7 måneder siden af Johan Clasen.

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3381

Jeg vil også sige at vejen frem er Crank brothers Eggbeaters. Jeg har selv kørt med SPD og måtte også sande at mudder ikke er det bedste for dem.

Hvis du vælger Eggbeaters, så husk at læse det stykke papir der er med i æsken, det er nemlig ikke lige meget hvordan du monterer klamperne, da der er forskel på hvor hurtigt du kan klikke ud med dem.
Et andet hint er at købe den metalplade man kan få som tilbehør til at ligge bag klamperne, så holder dine sko meget længere.

Til disse pedaler kan du også få et rep. sæt, når de bliver slidt.
Sidste redigering: 2 år, 7 måneder siden af Klavs Jensen.

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3382

Det er rigtigt at man kan få reparationssæt, men for det første er de ikke meget dyrere end en ny pedal- for det andet, og vigtigere, er der ikke inkluderet den fjeder, som jeg har erfaring for bliver slap.

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3383

Klavs Jensen skrev:
det er nemlig ikke lige meget hvordan du monterer klamperne, da der er forskel på hvor hurtigt du kan klikke ud med dem.

Hvordan skal det forstås. Er det måden man justerer udløsningen på CrankBrother i forhold til SPD hvor man justerer på fjederen eller?

Og reparationssæt. Som det er sagt indeholder repsæt ikke fjederen (clicksystemet) Er det ikke lige det der er væsentligt at reparere/justere eller er der noget jeg har misforstået

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3384

Jeg forstår heller ikke hvorfor de ikke inkluderer fjederen - kan være de hellere vil sælge pedaler end rep.sæt ... Kan også være fjederen er fastgjort på en måde, så den ikke kan udskiftes (det er ret sandsynligt)...

Der er to spændinger på CB pedalerne. Hvor let man kan udløse dem afhænger af hvilken side du sætter hvilken klampe på.
Min erfaring er, at første gang du kører CB er det en god ide at køre med den letteste udløsning...

Sv:klik pedaler :D 2 år, 7 måneder siden #3385

Nej det har noget at gøre med at klamperne ikke er helt ens. Den ene klampe er mærket med èn prik, den anden med to. Den med to prikker skulle være den man valgte til det ben man helst vil kunne klikke hurtigst ud med.
Sådan har jeg forstået det.
  • Side:
  • 1
  • 2

Tid til at oprette siden: 1.58 sekunder